ورق کارتن سازی

ورق کارتن سازی مهمترین قسمت کارتن سازی می باشد. کارتن ها در حفظ و نگهداری وسایل ما نقش مهمی و اساسی را ایفا می کنند.

چه تولید کننده باشید و بخواهید محصولات را برای فروشگاه، مغازه و … ارسال کنید، چه آنلاین شاپ داشته باشید و بخواهید کالای خریداری شده را برای مشتری ارسال کنید، به دلیل محافظت از محصولات و وارد نشدن آسیب جدی به آن ها نیاز به کارتن دارید.

شرکت کاراکارتن یک شرکت معتبر در زمینه ی تولید کارتن و ورق کارتن سازی می باشد، شما می توانید برای استعلام قیمت و یا خرید کارتن هایی در ابعاد سفارشی و یا استاندارد با شماره ی زیر تماس حاصل فرمایید:

09121052603

 

کاغذ های قابل استفاده در ورق کارتن سازی

مراحل ورق سازی

کارتن ها از اساسی ترین محصولات جهت بسته بندی انواع اقلام هستند که امروزه مورد استفاده افراد قرار می گیرند.

حال باید بدانیم این کارتن ها به چه طریقی تهیه شده و ورق مورد استفاده آنها چگونه تهیه می شود.

اولین مرحله کارتن سازی تولید ورق کارتن سازی است. این ورق ها به طور کلی از ضایعات کاغذ ها و بازیافت کاغذ تولید شده و مورد استفاده قرار میگیرند.

نحوه تهیه این ورق ها به گونه ای است که اشخاص کاغذ های باطله را در مخزنی ریخته و به روی آنها آب می ریزند. پس از آن با دستگاه های پرس اقدام به فشرده سازی آن می نمایند. این خمیر به دست آمده از کاغذ را در مخزن میریزند.

پس از آن ناخالصی را جدا و به مواد خمیری آب اضافه می نمایند. پس از آن افزودنی های شیمیایی و مواد مورد نیاز به آن اضافه شده و مواد نهائی خمیر کاغذ یا ورق کارتن سازی را تولید میکند. به خاطر داشته باشید هرچه خمیر به دست آمده رقیق تر باشد استحکام و کیفیت کاغذ نیز بیشتر است.

کاغذ کرافت در ورق کارتن سازی

کاغذ کرافت یک کاغذ است که در طی یک فرآیند شیمیایی به همین نام تولید می شود. اولین بار این کاغذ به دست آلمانی ها اختراع شد و نام کرافت نیز یک نام آلمانی می باشد. کاغذ های کرافت به دلیل لینگین پایین دارای استحکام بیشتری نسبت به دیگر کاغذ ها می باشند. کاغذ کرافت کاربرد های زیادی مخصوصا در بخش کشاورزی دارد. به کمک این کاغذ میوه و سبزی بسته بندی می کنند، از کاغذ کرافت برای ساخت پاکت بسته بندی میوه استفاده می کنند. حتی با کمک کاغذ کرافت ساک های دستی سبک می سازند.

کاغذ های کرافت در انواع مختلفی ساخته می شوند که تفاوت هر یک در میزان گرمای آن ها می باشد. برای مثال: کاغذ های گرافت با گرما های مختلفی بین 40 تا 300 تولید و به بازار عرضه می شوند.

این نوع کاغذ بیشتر از الیاف چوب درختان نرم ساخته شده و به دلیل اینکه الیاف بازیافتی بسیار کمی در ساخته آن استفاده شده است مقاومت بالایی دارد. کاغذ کرافت مقاوم ترین کاغذی است که می توان از آن برای ورق کارتن سازی استفاده کرد.

 

کاغذ تست در ورق کارتن سازی 

این کاغذ از دو لایه تشکیل شده که این لایه ها معمولا از مواد بازیافتی ساخته می شود، کاغذ تست با اینکه از مواد بازیافتی ساخته شده است اما به دلیل دو لایه بودن مقاومت بالایی داشته و می توان گفت بعد از کاغذ کرافت کاغذ تست مقاومت بالایی دارد.

کاغذ تست از دو لایه کاغذ لاینر ساخته شده که لایه ی زیرین چسبنده و مستحکم بوده و لایه ی رویی زیبایی و پوشش بهتری داشته همچنین مناسب چاپ نیز می باشد.

چاپ روی کارتن برای مواردی مثل کارتن میوه مناسب است. به این نوع کارتن ها که روی آنها چاپ انجام میشود کارتن لمینتی گفته میشود.

 

کاغذ لاینر در ورق کارتن سازی:

این کاغذ به علت ساخته شدن از کارتن های بازیافتی استحکام زیادی نداشته اما به دلیل قیمت مناسب در صنعت کارتن سازی بسیار پر طرفدار بوده و از آن استفاده می شود. کاغذ لاینر باعث کاهش هزینه در ورق کارتن سازی می شود و قیمت کارتن را مناسب میکند.

کاغذ لاینر در بازار به کاغذ ایرانی نیز شناخته شده و بسیار پر فروش است. مواد تشکیل دهنده این نوع کاغذ از مواد بازیافتی و الیافی بوده  و هیچگونه مواد افزودنی به ساختار آن اضافه نمی گردد. این کاغذ به عنوان یک ماده اصلی و به عنوان یک آستر استفاده می شود.

 

کاغذ تاپ وایت در ورق کارتن سازی:

این کاغذ از کاغذ لاینر با روکش سفید ساخته شده است. کاغذ تاپ وایت نسبت به کاغذ لاینر از استحکام بیشتری برخوردار بوده و به طور عمده در بسته بندی مواد غذایی استفاده می شود.

تاپ وایت از کاغذهای وارداتی بوده و از کیفیت و استحکام بسیار بالایی برخوردار است. بنابراین استحکام بالای این کاغذ آن را در بین افراد محبوب نموده و آن را برای استفاده در مواردی چون بسته بندی تخم مرغ، یا پودر های شوینده مورد استفاده قرار میگیرد.

 

فلوت در ورق کارتن سازی

فلوت یک لایه ی میانی بین کاغذ ها می باشد که باعث می شود کارتن در برابر ضربه مقاومت بالایی پیدا کند. کاغذ فلوت یک کاغذ فرآوری شده بوده که به شکل کنگره ای و دنده ای در کارخانه تولید می شود.

فلوت ها انواع مختلفی داشته و هر کدام برای بسته بندی اجسام متفاوتی مناسب می باشند. تفاوت فلوت ها تعداد دنده ی آن ها در هر متر می باشد. فلوت ها نقش مهمی در استحکام ورق کارتن سازی ایفا می کنند.

بنابراین هر کارخانه کارتن سازی باید از لایه فلوت در ساختار کارتن خود استفاده کند. فلوت ها به طور کل به 5 دسته زیر تقسیم میشوند:

فلوت:A برای ظروف شکستنی، اسباب کشی، لوازم خانگی
فلوت:B برای محصولات شیشه ای و آزمایشگاهی
فلوتC: پرکاربردترین مانند: بسته بندی لبنیات و …. .
فلوتE: جعبه ی کفش .
فلوتF: جعبه ی ادکلن و اسپری


چند نمونه از ورق کارتن سازی

 ورق کارتن سازی برای ساخت کارتن سه لایه

کارتن های سه لایه کاربرد زیادی در صنعت بسته بندی انواع وسایل دارند. تقریبا می توان گفت همه چیز را می توانیم در کارتن های 3 لایه بسته بندی نماییم. اما باید این نکته را نیز مورد توجه قرار دهیم کارتن های 3 لایه به دلیل داشتن ضخامت کمتر نسبت به کارتن 5 لایه گزینه ی خوبی برای بسته بندی کالاهای شکننده و حساس نمی باشند. بهتر است برای بسته بندی وسایل های معمولی مانند: لباس، کتاب، ظروف پلاستیکی و … از کارتن 3 لایه استفاده نمایید.

البته این نکته نیز قابل  ذکر است که تنها تعداد لایه های ورق کارتن نشان استحکام نمی باشد استفاده از یک فلوت ضربه گیر و خوب نیز می تواند باعث شود کارتن 3 لایه هم توانایی مقاومت بالاتری نسبت به دیگر کارتن های 3 لایه با فلوت ضعیف تر داشته باشد.

این کارتن ها با توجه به نوع فلوت به کار رفته دسته بندی می شوند.

  • کارتن سه لایه A فلوت
  • کارتن سه لایهB فلوت
  • کارتن سه لایه C فلوت
  • کارتن سه لایه E فلوت
  • کارتن سه لایه F فلوت

این نکته قابل ذکر می باشد که در تولید کارتن سه لایه معمولا از فلوت B و C استفاده می شود.

کارتن سه لایه
کارتن سه لایه

 ورق کارتن سازی برای ساخت کارتن پنج لایه

در صنعت بسته بندی، کارتن های 5 لایه جزو پر طرفدار ترین ها می باشند. کارتن های 5 لایه دارای مقاومت و استحکام بیشتری نسبت به کارتن های 3 لایه هستند زیرا تعداد لایه های به کار رفته در کارتن 5 لایه بیشتر از کارتن 3 لایه می باشد که همین موضوع سبب افزایش قیمت کارتن 5 لایه نسبت به کارتن 3 لایه نیز می باشد.

کارتن های که با ورق کارتن 5 لایه ساخته می شوند توانایی بسته بندی کالاهایی با وزن بین 15 تا 45 کیلوگرم را دارند.

ورق کارتن 5 لایه انواع مختلفی دارد. این تنوع انواع بر اساس نوع فلوت به کار رفته در کارتن به وجود می آید.

فلوت ها به 5 دسته ی اصلی تقسیم می شوند که هر یک از این دسته ها با توجه به تعداد چین در هر متر مربع به زیر مجموعه های کوچک تری تقسیم می شوند.

نام پنج دسته ی اصلی فلوت: A . B . C . E . F

معروف ترین ورق پنج لایه از دو فلوت  B , C ساخته شده است.

از موارد مصرف کارتن های پنج لایه می توان به : کارتن مرغ، کارتن صنایع دستی، کارتن ظروف، بسته بندی وسایل سنگین اسباب کشی و …. اشاره کرد.

یک ورق کارن پنج لایه از سه لایه ی مسطح تشکیل می شود. این لایه های مسطح می تواند ترکیبی از لاینر، کرافت، تست باشد و یا هر سه لایه ی مسطح فقط از یکی از این سه مورد باشد.

علاوه بر 3 لایه ی مسطح برای ساخت ورق کاغذ 5 لایه به 2 لایه فلوت نیز احتیاج می باشد. این دو لایه فلوت نیز می تواند با یک دیگر متفاوت بوده و یا یکی باشد.

نکته: اگر بخواهید چاپ فلسکو که یک چاپ مستقیم است بر روی ورق کارتن 5 لایه انجام دهید بهتر است از فلوت هایی با دندانه ی ریز استفاده نمایید. اما اگر می خواهید از چاپ لمینتی استفاده نمایید که یک چاپ غیر مستقیم به حساب می آید می توانید از فلوت با دندانه های درشت تر نیز استفاده نمایید.

امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد. شرکت کاراکارتن ، شرکت فعال در زمینه کارتن سازی در تهران آماده ارائه خدمات و مشاوره به شما عزیزان میباشد.

کارتن 5 لایه
کارتن 5 لایه

2 دیدگاه دربارهٔ «ورق کارتن سازی»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *