بازیافت کارتن|بررسی روش های نوین برای بازیافت کارتن های استفاده شده

بازیافت کارتن

بازیافت کارتن|بررسی روش های نوین برای بازیافت کارتن های استفاده شده

بازیافت کارتن|بررسی روش های نوین برای بازیافت کارتن های استفاده شده کاری بسیار مهم اساسی به حساب می آید. چرا که هر زباله ای که توسط انسان ها به طبیعت وارد می شود می تواند ضررهای جبران ناپذیری را به محیط زیست وارد کند. طی چند دهه ی اخیر اهمیت دادن به محیط زیست و طبیعت بسیار بالا رفته به همین دلیل اکثر افراد همواره می کوشند تا بتوانند از محصولاتی استفاده کنند که بازیافت ان امکان پذیر باشد.

برای مثال در صنعت بسته بندی شما می توانید از جعبه هایی از جنس های مختلف استفاده کنید اما امکان بازیافت کارتن و کاغذ سبب شده تا اکثر افراد ترجیح دهند از جعبه هایی با جنس کارتن برای بسته بندی استفاده کنند. کارتن ها را می توانیم به روش های مختلفی بازیافت کرده و دوباره به چرخه ی استفاده بازگردانیم. در این مقاله قصد داریم این روش ها را یکی یکی بررسی کرده و هر یک را کامل توضیح دهیم:

بازیافت کارتن و مرحله ی تفکیک زباله

بازیافت کارتن و مرحله ی تفکیک زباله

در روش بازیافتی که در کشور ما انجام می شود در مرحله ی اولیه ابتدا تفکیک زباله صورت می گیرد. در کشورهای پیشرفته هر کس قبل از بیرون گذاشتن زباله خود زباله های خود را در سه دسته ی: کاغذی، شیشه ای و خیس تفکیک می کنند. اما در کشور ما به دلیل آن که هیچ کس به شخصه تفکیک زباله انجام نمی دهد. یک تیم وظیفه ی تفکیک زباله را بر عهده گرفته و زباله های کاغذی و کارتنی را از هم جدا می کنند.

مرحله ی فشرده سازی در بازیافت کارتن

پس از مرحله ی اول و جداسازی کارتن ها نوبت به مرحله ی فشرده سازی می رسد. شاید برای شما این سوال پیش آید که فشرده سازی کارتن چرا انجام می شود؟ این مرحله دو مزیت مهم و اساسی را با خود به همراه دارد.

1- کم حجم شدن: همانطور که می دانید کارتن ها دارای حجم زیاد و وزن کم هستند. به همین دلیل فضای زیادی را اشغال می کنند. به همین دلیل برای اشغال فضای کمتر از فشرده سازی کارتن استفاده می کنند.

2-  حمل آسان: باید بدانید در تمام شهرها فشرده سازی کارتن انجام نمی شود و برخی از شهرها برای بازیافت کردن زباله های کارتنی خود مجبور هستند آن ها را از شهری به شهر دیگر انتقال دهند.

تفکیک نهایی کارتن در بازیافت کارتن

پس از آن که کارتن های فشرده شده به کارخانه ی کارتن سازی انتقال دادیم یکباره دیگر مرحله ی تفکیک را انجام می دهیم. مرحله ی دوم تفکیک کارتن بیشتر به این دلیل انجام می شود تا بتوانیم تنها زباله های کارتنی را بازیافت نمیاییم. زیرا ممکن است در مرحله ی اول جدا سازی مقداری زباله ی فلزی نیست در کارتن ها باقی بماند.

مرحله ی خرد کردن کارتن های فشرده شده در بازیافت کارتن

مرحله ی خرد کردن کارتن های فشرده شده در بازیافت کارتن

در مرحله ی بعدی کارتن های فشرده شده کاملا خرد و ریز می کنند. این مرحله به ما کمک می کند تا کارتن های مختلف با یکدیگر کاملا مخلوط شده و با یکدیگر یک دست می شوند. یکدست شدن کارتن ها به ما کمک می کند تا بتوانیم پروسه ی بازیافت کردن کارتن ها را تسریع ببخشیم. پس از خرد و یکنواخت شدن کارتن ها باید آن ها را به خمیر کارتن تبدیل کنیم.

بازیافت کارتن و ساخت خمیر از ضایعات کارتن

تبدیل کردن ضایعات کارتن به خمیر کارتن می تواند به کمک آب و یا مواد شیمیایی صورت بگیرد. پس از این مرحله و خمیری شدن ضایعات مقداری مشخص از مواد شیمیایی به این خمیر اضافه می شود تا بتوانیم با کمک این ضایعات کارتن های جدید تولید کنیم. این نکته بسیار مهم و حائز اهمیت است که: برای ساخت ورق کارتن های مختلف به مقدار خاصی از مواد شیمیایی احتیاج داریم که مقدار آن توسط مهندسان شیمی کارخانه تعیین می شود. در کارتن سازی به این مرحله عملیات پالپینگ می گویند.

جوهر زدایی در بازیافت کارتن

برخی از کارتن های بازیافتی دارای چاپ هستند که این چاپ توسط جوهر بر روی آن ها انجام شده است. برای آن که بتوانیم این جوهر ها را در خمیر کارتن نداشته باشیم لازم است مرحله ی جوهر گیری را انجام دهیم. برای انجام این مرحله کارتن هایی که دارای چاپ هستند را ابتدا در محلولی از حلال رنگ قرار می دهیم تا بتوانیم این جوهر ها را از بدنه ی کارتن پاک نماییم.  پس از انجام این مرحله با خیال راحت می توانیم از کارتن ها خمیری یک رنگ و بدون جوهر تولید کنیم.

مرحله ی همزدن خمیر کارتن در بازیافت کارتن

همزدن خمیر کارتن یکی از مراحل اساسی ساخت کارتن به حساب می آید. چرا که همزدن خمیر کارتن تولید شده از ضایعات کارتن به ما این امکان را می دهد تا بتوانیم خمیر یکنواخت تری برای ساخت کارتن داشته باشیم. یک خمیر همگن و کاملا یکنواخت به ما کمک می کند تا کارتن های با کیفیت تری تولید کنیم. برای انجام این مرحله خمیر را در همزن های بتونی ریخته و این خمیر توسط تیغه هایی به نام اجیتیتور حسابی همخوره و مخلوط می شوند.

 

بازیافت کارتن و خشک کردن خمیر کاغذ

بازیافت کارتن و خشک کردن خمیر کاغذ

خشک کردن خمیر کارتن تقریبا آخرین مرحله از بازیافت کارتن به حساب می آید. چرا در این مرحله ورق های کارتن کاملا تولید شده و می توان گفت با قرار دادن چند ورق کارتن بر روی یکدیگر و انجام عملیات خط و برق می توانیم کارتن های جدید را برای بسته بندی روانه ی بازار کنیم. برای خشک کردن کارتن ها ابتدا لازم است آن ها را بر روی نقاله های مخصوص قرار داده تا شبیه به ورق هایی با ضخامت مشخص درآیند سپس این ورق ها توسط دستگاه هایی مخصوص خشک می شوند.

در آرایند خشک کردن خمیر کارتن تمام آب و یا هر مایع شیمیایی که در خمیر کارتن وجود داشته تبخیر شده و کاملا خشک می شود. این ورق های کارتن تولید شده برای تولید ورق های کارتن 2 لایه، 3 لایه، 4 لایه، 5 لایه و 7 لایه به قسمت دیگر انتقال یافته و مطابق با نیاز مشتری (سایز و تعداد لایه) ورق های کارتن مختلفی تولید می شود.

تولید کارتن در شرکت کاراکارتن

البته لازم به ذکر است که: کارتن هایی که در مجموعه ی کارتن سازی تولید می شوند همه از ضایعات کارتن ساخته نشده و در این مجموعه شما می توانید کارتن هایی که از مواد اولیه نو و با کیفیت ساخته شده اند را نیز خریداری نمایید. برای ثبت سفارش تنها کافیست با شماره های درج شده در صفحه تماس گرفته و ثبت سفارش نمایید.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *