قالب آماده کارتن چیست؟

قالب آماده یکی از محصولاتی است که در شرکت ها و کارخانه های کارتن سازی ساخته می شود. قالب آماده دارای کاربردهای زیادی است که برای ساخت انواع جعبه ها و کارتن های بسته بندی مانند: کارتن میوه، کارتن تخم مرغ، کارتن یا جعبه عطر و ادکلن، کارتن بسته بندی کفش و…که می تواند به صورت  سه لایه و پنج لایه و کارتن لمینتی مورد استفاده قرار میگیرد.

 با استفاده از قالب های آماده میتوان کلیه طرح های خاصی را که مشتری می خواهد بر روی محصول خود پیاده سازی کند را انجام داد و جعبه های متنوع با طرح های خاص ساخت. عملیاتی که بر روی قالب های آماده انجام می گیرد:  تیغ زدن، برش زدن،خط تا و پرفراژ که توسط دستگاه های لترپرس یا دایکات انجام می گیرد.

قالب های آماده توسط شرکت کارا کارتن، تولید کننده انواع کارتن ها و قالب های آماده ساخته می شود. در این شرکت از دستگاه های به روز و جدید برای تولید قالب ها و کارتن ها استفاده می شود و با استفاده از قالب آماده میتوان به محصول نهایی که کارتن یا جعبه بسته بندی است رسید.

 جهت استعلام قیمت و سفارش می توانید با شماره 09121052603 تماس حاصل فرمایید تا کارشناس واحد پشتیبانی شما را در این زمینه راهنمایی نماید.

 

قالب آماده کارتن

تجهیزاتی که هنگام ساخت قالب آماده استفاده می شود به شرح زیر است:

1- تیغ مخصوص برش

2- تیغ مخصوص خط تا 

3- سمبه و پانچ

4- تخته چند لایه

5-  سمبه ماتریس

6- تیغ مخصوص پرفراژ

که به ترتیب  جهت آشنایی با محصول این تجهیزات را توضیح می دهیم:

تیغ مخصوص برش

این تیغ برای برش بر روی کارتن خام استفاده می شود و از چندین تیغ مخصوص استفاده می گردد. این تیغ ها می تواند به ترتیب دو پوند، سه پوند و چهار پوند باشند.

تیغ مخصوص خط تا

از این تیغ برای خط تا روی ورق کارتن استفاده می شود که دارای دو نوع دو پوند و سه پوند می باشد.

سمبه و پانچ

برای پانچ کردن ورق کارتن و ایجاد یک نشان بر روی قالب استفاده می شود ک شامل:فنردار و توپر است.

تخته چند لایه

این نوع تخته دارای دو نوع  مسطح و نیمه گرد می باشد  که برای قالب های روتاری استفاده می شود.

سمبه ماتریس

این نوع سمبه سطحی را که قرار است به چسب آغشته شود را خش دار می کند.

تیغ مخصوص پرفراژ 

این نوع تیغ برای ایجاد پرفراژ به کار برده می شود.

 

 مراحل ساخت قالب آماده

 

 مراحل ساخت قالب آماده در قالب سازی:

مراحلی که برای ساخت قالب آماده باید طی کرد را به ترتیب بیان می کنیم و ابزار هایی را که در هر مرحله استفاده می شود را شرح خواهیم داد. 

  • تخته چند لایه: برای زمینه قالب ها از تخته چند لایه استفاده می شود. در واقع این تخته یک نگهدارنده محسوب می شود. تخته های چند لایه از چوب های  مخصوصی ساخته شده اند که تعداد لایه های این تخته 4 لایه می باشد. این تخته حتما باید استحکام کافی را داشته باشد زیرا دستگاه لترپرس به صورت مداوم به این تخته فشار می آورد.
  • تیغه ها: در این بخش عملیات برش و خط تا انجام می گیرد.برای ایجاد خط تا حتما باید فشار معینی به کارتن ها وارد شود تا ورق کارتن از محل مشخص شده جدا شود.
  • سنبه زن: سطوحی را که قرار است با استفاده از چسب به هم اتصال زده شوند را آماده میکند.
  • الگو : در این قسمت محل های دقیق برش،خط تا و طرح کامل و کلی کارتن مشخص خواهد شد. در این بخش قالب آماده برا اساس الگویی که در این قسمت آماده شده انجام می گیرد.

در نتیجه تمام جزئیات به طور کامل و دقیق مشخص می شود. حال برای ساخت الگو از نرم افزار های مخصوص استفاده می شود که به صورت سه بعدی به نمایش گذاشته می شود و مشتری می تواند طرح خود را از قبل ببیند و بتواند تصمیم گیری بهتری داشته باشد.

  • پوشال گیری: این قسمت تمامی قسمت های اضافی قالب را جدا میکند تا کار ظاهری مرتب و ظریف تری داشته باشد.

 

روش های ساخت قالب آماده 

 

روش های ساخت قالب آماده  

برای ساخت قالب آماده کارتن دو روش وجود دارد :روش سنتی یا دستی و روش لیزری

 روش دستی یا سنتی ساخت قالب 

الگویی را که قرار است پیاده سازی  شود را روی تخته مخصوص قرار داده و سپس با استفاده از تیغه اره مویی برش داده می شود. این مرحله در روش سنتی بسیار زمان بر بوده و به دقت و توجه زیادی نیاز دارد.

روش لیزری ساخت قالب

الگویی را که قرار است در این روش پیاده سازی شود، با سرعت بسیار بالایی انجام میگیرد و درصد احتمال خطا در این روش بسیار کمتر از روش دستی است. برش در این روش به صورت دقیق و ظریف تر انجام می گیرد.

 

قالب آماده کارتن

مقایسه روش های ساخت قالب با یکدیگر

 در روش سنتی یا دستی  دقت و تمرکز زیادی لازم است و درصد احتمال خطا در این روش بسیار بالاست و زمان بر بودن این روش یکی از معایب بزرگ آن بشمار می آید. اما در روش برش با دستگاه های لیزری  نقاط ضعفی را که گفتیم وجود ندارد و ساخت قالب آماده به صورت دقیق و با سرعت زیاد انجام می گیرد.

نتیجه گیری

 به طور کلی قالب های اماده آماده با تیراژ بالا با جدیدترین متد روز دنیا تولید می شود و شرکت کارا کارتن جز شرکت هایی است که از جدیدترین روش ها ی ساخت و تولید قالب آماده  استفاده می کند.هم اکنون میتوانید برای استعلام قیمت و سفارش خرید با شرکت کارا کارتن تماس حاصل فرمایید 09121052603 و سفارش خرید خود را با  کیفیت بالا سفارش داده  تا  جز بهترین ها باشید.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *