چاپ لیبل و برچسب در صنایع بسته بندی و چاپ

لیبل ها (Labels) یکی از اجزای اساسی صنعت چاپ و بسته بندی هستند. برچسب ها به طور گسترده در صنایع مختلف برای علامت گذاری، شناسایی، انبارش و انتقال اطلاعات استفاده می شوند. این ماده بر چندین جنبه مهم محصولات ما در بازار تأثیر می گذارد. بازاریابان درک عمیقی از اهمیت استفاده مناسب از لیبل در دستیابی به موفقیت تجاری دارند.

یکی از رایج ترین برچسب ها، لیبل پشت چسب دار است. این برچسب دارای پشتی چسبی است که به راحتی به سطح محصول چسبانده می شود. لیبل پشت چسب دار به دلیل سهولت در استفاده و انعطاف پذیری بالا در تمامی صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. هزینه چاپ لیبل پشت چسب دار نیز عامل مهمی است، زیرا هزینه تولید و چاپ لیبل بسته به مواد مصرفی و نوع چاپ متفاوت است.

چاپ لیبل و برچسب در صنایع بسته بندی و چاپ

چاپ لیبل از آغاز تا کنون

چاپ لیبل یکی از روش های مهم و پرکاربرد در صنعت چاپ است و در ابتدا برای علامت گذاری و شناسایی محصولات استفاده می شد. تاریخچه چاپ لیبل به قرون وسطی و قبل از آن برمی گردد، زمانی که از روش های سنتی مانند استفاده از کبریت و مهرهای چوبی برای نوشتن و علامت گذاری استفاده می شد. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، روش های جدیدی برای چاپ لیبل پشت چسبی ایجاد شده است که امکان استفاده از روش های چاپ مانند چاپ دیجیتال، افست و فلکسوگرافی را فراهم می کند.

امروزه با توجه به پیشرفت صنعت بسته بندی، تولیدکنندگان و خرده فروشان به تکنیک های مدرن چاپ لیبل نیاز دارند تا بتوانند محصولات خود را به خوبی ارائه دهند و همچنین برند و هویت خود را منتقل کنند. در حال حاضر امکان چاپ لیبل چسب با استفاده از دستگاه های پیشرفته و متداول وجود دارد و با توجه به استفاده از مواد با کیفیت و روش های نوین طراحی و طراحی می توان استانداردهای بین المللی چاپ را رعایت کرد و در نهایت به نتیجه ای بسیار حرفه ای رسید.

قیمت و هزینه چاپ برچسب و انواع لیبل

هنگام بررسی هزینه چاپ لیبل پشت چسبی، عوامل متعددی در تعیین قیمت این سرویس نقش دارند. یکی از مهمترین فاکتورها ابعاد لیبل ها می باشد. هر چه ابعاد لیبل ها بزرگتر باشد، هزینه چاپ نیز بیشتر می شود. علاوه بر این، نوع متریال و استفاده از فناوری های خاص نیز بر هزینه چاپ اثرگذار است. برخی از برچسب ها نیاز به پوشش چسب یا پوشش محافظ دیگری دارند که هزینه تولید را افزایش می دهد. علاوه بر این، فناوری های پیچیده تر مانند چاپ UV یا لمینیت نیز هزینه را افزایش می دهد. برای مشاهده تعرفه چاپ لیبل به این سایت مراجعه کنید. عوامل موثر بر چاپ لیبل عبارتند از:

  • نوع برچسب (جنس لیبل)
  • نوع چاپ (افست، دیجیتال)
  • اندازه برچسب (ابعاد و طرح برش)
  • هزینه های طراحی (طرح آماده یا اختصاصی)
  • کیفیت رنگ و چاپ
  • تعداد و حجم سفارش
  • نوع تحویل (معمولی یا فوری)

از دیگر عواملی که بر هزینه چاپ لیبل پشت چسبی تاثیر می گذارد می توان به مواد اولیه مورد استفاده در تولید لیبل، اندازه لیبل و زمان تحویل اشاره کرد. به عنوان مثال، می توان با استفاده از مواد با کیفیت بالا، مانند مواد عایق رطوبت، هزینه را افزایش داد. همچنین هر چه تعداد لیبل های تولید شده بیشتر باشد، هزینه هر تعداد لیبل کاهش می یابد. در این میان زمان تحویل نیز می تواند بر هزینه تاثیر بگذارد، زیرا در صورت نیاز به تحویل فوری و سریع، هزینه افزایش می یابد.

قیمت و هزینه چاپ برچسب و انواع لیبل

دستگاه ها و ماشین آلات لازم برای چاپ لیبل

دستگاه های چاپ برچسب می توانند به راحتی تمامی نیازهای چاپ لیبل را با فناوری پیشرفته برطرف کنند. این دستگاه ها با قابلیت چاپ بر روی مواد مختلف از جمله پلاستیک، کاغذ، پی وی سی و … قابلیت تولید انواع لیبل را فراهم می کنند. با دستگاه چاپ تخصصی می توانید به راحتی لیبل های بسیار دقیق و باکیفیت تولید کنید. دستگاه برش مستقیم و دستگاه برش نیم تیغه دو دستگاه اصلی ساخت انواع لیبل هستند. یک چاپخانه پشرفته، مجهز به دستگاه های چاپ و بسته بندی مدرن و پیشرفته است که برخی از آنها عبارتند از:

  • دستگاه چاپ افست دوورقی 5 رنگ
  • دستگاه چاپ افست چهار رنگ
  • دستگاه سلفون حرارتی
  • دستگاه چاپ تکرنگ
  • دستگاه یووی سیلندری

هزینه چاپ لیبل چسب نیز یکی از مهم ترین عوامل موثر در انتخاب دستگاه مورد استفاده است. با نصب دستگاه چاپ با قیمتی مقرون به صرفه می توانید خود را از نظر مالی آماده کرده و لیبل های لازم را تهیه نمایید. همچنین اگر تعداد علائم مورد نیاز زیاد باشد، انتخاب دستگاهی با سرعت و کارایی بالا می تواند باعث بهبود عملکرد و کاهش هزینه های تولید شود.

انواع برش لیبل

اگر طرح بزرگ یا مستطیلی دارید، اندازه لیبل شما بزرگ است و می خواهید هزینه کمتری برای چاپ لیبل صرف کنید، به راحتی می توانید با برش مستقیم به نتایج بهتری برسید. اما اگر می خواهید یک برچسب باکیفیت داشته باشید و می خواهید جزئیات بیشتری را نشان دهید، قطعا باید به سراغ یک برش نیمه تیغ بروید. به عنوان مثال، اگر برای لیبل خود سایز بسیار کوچک یا طرح دایره ای یا هر شکل خاص دیگری می خواهید، چاره ای جز استفاده از برش نیمه تیغ ندارید. برش نیم صفحه (کاتر پلاتر) به دلیل دقت برش بالا و قابلیت ایجاد طرح های خاص بهترین انتخاب برای طرح های خاص است.

برش نیم تیغ

برش های نیمه تیغ به عنوان Cutting Plotter نیز شناخته می شوند. دلیل اصلی این نام گذاری دستگاهی به نام کاترپلاتر است که عملیات برش را انجام می دهد. نیمه برش یک روش برش لیبل است که در آن لیبل جدا از بسته بندی بریده می شود و قسمتی از پشت لیبل باقی می ماند. در برش نیم تیغ، برچسب ها به صورت ورقه ای یا شیت به دست مشتری می رسد.

برش نیم تیغ برای چاپ لیبل های مورد استفاده به عنوان برچسب و چسباندن روی سطوح مختلف مناسب است. به این ترتیب هنگام برش فقط لایه بالایی لیبل بریده شده و به راحتی از لایه زیرین جدا می شود. با استفاده از این دستگاه می توانیم با دقت میلی متری انواع طرح های خاص و دلخواه خود یا مشتریان را همانند طرحی که در نظر دارید برش دهیم.

برش مستقیم

در روش برش مستقیم، تیغه برش مستقیماً روی برچسب حرکت می کند و قسمت برش خورده از برچسب جدا می شود. برخلاف برش نیم تیغ، در این روش تمام پشت لیبل نیز بریده شده و از بسته بندی جدا می شود. استفاده از برش مستقیم لیبل به دلیل مناطق برش صاف و کاملاً صاف، کیفیت چاپ برتر را فراهم می کند. همچنین این روش مخصوصاً برای چاپ لیبل هایی با اشکال ساده و مستطیلی می باشد.

تفاوت بین برش مستقیم و برش نیمه تیغ

در برش نیم ورقه فقط لایه رویی برش داده می شود و همه برچسب ها همچنان در سطح پایینی قرار دارند و برچسب ها مثلاً روی ورقی که 30 لیبل به آن چسبانده شده است.

چاپ برچسب و لیبل با فرم عمومی

فرم عمومی چاپ برچسب و لیبل

فرم چاپ لیبل عمومی نوعی فرم چاپی است که بر خلاف فرم های تکی که برای هر مشتری جداگانه چاپ می شود، چندین سفارش مختلف با طرح ها و نیازهای مختلف را در یک فرم جامع چاپ می کند. این روش باعث کاهش هزینه های چاپ و لیتوگرافی می شود زیرا هزینه ها بین سفارش ها تقسیم می شود و در نهایت قیمت نهایی هر سفارش کمتر می شود.

این روش چاپ لیبل به شرکت ها این امکان را می دهد که به طور همزمان و به بهترین نحو سفارش های مختلف مشتریان را به صورت با کیفیت و مدیریت شده انجام دهند و همچنین باعث افزایش کارایی و بهره وری در فرآیند چاپ و بسته بندی می شود.

انواع برچسب و لیبل

لیبل ها پشت چسب دار در بخش های مختلف قابل استفاده بوده و بر روی اشیا، کارتن ها، بسته ها و حتی لباس ها قابل نصب هستند. یکی از مهم ترین مزایای لیبل پشت چسب، سهولت اجرا و قیمت مناسب آن است. با استفاده از مواد باکیفیت و چسبنده این استیکرها می توانید آن ها را به صورت نامحدود چسبانده و در هر زمان که بخواهید از سطح مورد نظر جدا کنید.

نوع دیگری از برچسب ها، لیبل های شفاف یا شیشه ای هستند. این برچسب ها دارای یک پوشش شفاف هستند که به طرح زیر اجازه می دهد تا خود را نشان دهد. این نوع برچسب ها برای نصب بر روی شیشه، پلاستیک یا سطوح دیگری که نیاز به حفظ شفافیت دارند استفاده می شود. برچسب های شفاف به جذابیت و زیبایی محصولات کمک می کند و به راحتی اطلاعات محصول را بر روی آنها نمایش می دهد. انواع برچسب پین چسب در جدول زیر جمع آوری شده است:

  • لیبل کاغذی
  • لیبل کرافت
  • لیبل شیشه ای یا شفاف
  • لیبل نقره کوب
  • لیبل PVC
  • لیبل متالایز
  • لیبل با روکش سلفون
  • لیبل یووی UV
  • لیبل PP
  • لیبل طلاکوب
  • لیبل هولوگرام
  • لیبل ژله ای
  • لیبل گچی
  • لیبل اموال

در ادامه به هر یک از انواع برچسب و لیبل میپردازیم و ویژگی ها و کاربردهای آنها را بررسی خواهیم کرد.

انواع برچسب و لیبل

لیبل کاغذی

لیبل کاغذی یکی از رایج ترین و محبوب ترین روش های تولید و چاپ لیبل است. استفاده از کاغذ قابلیت چاپ بالا و قیمت مقرون به صرفه را فراهم می کند. همچنین لیبل های کاغذی به دلیل وزن کم برای علامت گذاری محصولات مختلف مناسب هستند. همچنین نمادها قابلیت چاپ روی صفحه و چرخش را دارند. چاپ لیبل آسان است و حتی با چاپگرهای معمولی نیز قابل چاپ است.

لیبل های کاغذی انواع و طرح های مختلفی دارند. از انواع مختلف موجود می توان به لیبل های کاغذی با لایه سلفون مات و براق اشاره کرد. برچسب های کاغذی با روکش سلفون براق برچسب های کاغذ برش ویژه و برچسب های کاغذی با روکش مات این نوع لیبل دارای انواع خاصیت بصری و لمسی است. و از طریق چاپ رنگی و با استفاده از انواع روش های پس چاپ تولید می شود.

لیبل کرافت

برچسب های کرافت یک انتخاب عالی برای برندها و مشاغلی است که به دنبال طراحی مینیمال هستند. همانطور که از نام آن پیداست، لیبل‌های کرافت از کاغذ کرافت ساخته شده‌اند و در برابر شرایط بیرونی استحکام بسیار خوبی دارند. لیبل کرافت برچسبی را می توانید در سایزهای مختلف و با چاپ تک رنگ یا چند رنگ سفارش دهید.

لیبل پی وی سی PVC

لیبل پی وی سی یکی از پرمصرف ترین لیبل ها می باشد که به دلیل مزایای ویژه ای که دارد در صنعت چاپ کاربرد فراوانی دارد. ماده اصلی این نوع لیبل Polyvinyl chloride (پلی‌ وینیل کلراید) است که به دلیل سختی و مقاومت بالا برای محیط های صنعتی و بیرونی بسیار توصیه می شود. لیبل های پی وی سی به راحتی برش داده می شوند و می توان از آنها بر روی ابزارهای صنعتی و همچنین طرح های چاپی پیچیده استفاده کرد.

امکان شستشوی آسان و مقاومت در برابر سایر مواد شیمیایی از خواص منحصر به فرد لیبل پی وی سی می باشد. این ویژگی ها لیبل های PVC را در صنایع مختلف متمایز می کند. لیبل های پی وی سی در لوازم آرایشی، مواد غذایی، بسته بندی، صنایع برق و محیط های صنعتی کاربرد دارند.

با توجه به اینکه پی وی سی یک ماده قابل بازیافت است، برچسب های PVC نیز به راحتی قابل بازیافت هستند. با توجه به این مزایا و استفاده از لیبل پی وی سی، بازار خود را گسترش داده و طرح ها و طرح های مختلفی از این نوع را ارائه می کنند تا نیاز مشاغل مختلف را برطرف کنند.

لیبل طلاکوب و فویل کوب

با توجه به تکنولوژی پیشرفته چاپ، چاپ لیبل طلاکوب یکی از روش های مورد استفاده در صنعت بسته بندی و کالاهای لوکس محسوب می شود. با استفاده از این روش طرح های متنوع و زیبایی با استفاده از فویل طلاکوب روی سطح لیبل ایجاد می شود. فویل ها در رنگ ها و طرح های مختلف موجود است. علاوه بر این، این روش امکان چاپ بیشتر و برچسب های قوی تر را فراهم می کند که می تواند تجربه کاربر را بهبود بخشد و به ارتباط بیشتر با مشتری کمک کند.

مزیت استفاده از برچسب های طلایی مقاومت بالای آنها در برابر آب، گرما و خوردگی است. برچسب های طلاکوب را می توان بر روی سطوح مختلف برچسب زد و به راحتی به شیشه، فلز و چوب چسباند. همچنین رنگ روشن و جذاب این نوع چاپ لیبل باعث چشمگیرتر و جذابیت بیشتر محصول شده و نظر مشتریان را به خود جلب می کند.

لیبل متالایز

یکی از انواع لیبل های موجود در بازار لیبل های متالایز می باشد. در چاپ لیبل متالایز از جوهر متالیک خاصی استفاده می شود که درخشندگی بالایی به لیبل می دهد و از رنگ های متالیک نقره ای، طلایی و برنزی برای ایجاد جلوه های متفاوت به لیبل استفاده می شود. بر خلاف سایر انواع لیبل، چاپ لیبل متالایز برای برندها و محصولاتی مناسب است که می خواهند در بازار برجسته شوند و علاقه مشتری را افزایش دهند.

برچسب متالایز دارای مزایایی است که آن را از سایر انواع لیبل متمایز می کند. یکی از مهم ترین موارد این است که لیبل متالایز دارای نور و جلوه متفاوتی است که در تمام راه های نوری توجه و قرار گرفتن در معرض نور را بیشتر جلب می کند. علاوه بر این، استفاده از رنگ های متالیک وضوح و خوانایی چاپ را بهبود می بخشد. این فرآیند چاپ علاقه زیادی به محصولات مختلف مانند شیشه، فلز و بسته بندی های مختلف می دهد.

برچسب و لیبل PP

برچسب های PP نوعی برچسب پلی پروپیلن – Polypropylene هستند. این برچسب دارای خواص منحصر به فردی است که به دلیل انعطاف پذیری و مقاومت بالا در برابر خط و خش و شرایط محیطی مختلف شناخته شده است. لیبل های PP در دو نوع مات و براق قابل ارائه هستند. برای ساخت این برچسب ها از دو نوع چسب تماسی و چسب گرم مذاب استفاده می شود. علاوه بر این، استفاده از این چسب، مقاومت در برابر دمای بالا (تا هشتاد درجه)، پارگی و کشیده شدن برچسب را تضمین می کند.

لیبل ژله ای

با معرفی لیبل های ژله ای روشی جدید و جذاب برای تزیین و برجسته سازی محصولات ایجاد شده است. برچسب های ژله ای در واقع چسب هایی هستند که از یک لایه پلی اورتان – Polyurethane برای ایجاد یک لایه ضخیم و گنبدی روی سطح لیبل استفاده می کنند. این لایه رزین نه تنها به محصول می افزاید، بلکه با انعکاس نور بر ظاهر آن نیز تأثیر می گذارد. لیبل های ژله دارای چهار لایه اصلی از بالا به پایین هستند:

  • لایه پلی اورتان
  • لایه چاپ شده
  • لایه چسب
  • جلد پشتی

برچسب های ژله ای را می توان بر روی انواع محصولات مانند بسته بندی مواد غذایی، نوشیدنی ها، لوازم آرایشی، لوازم الکترونیکی و هدایای تبلیغاتی اعمال کرد. برخی از عناصر مورد استفاده در طراحی و چاپ لیبل های ژله ای شامل طرح ها و نقش های منحصر به فرد، رنگ های جذاب و روشن، افکت های سه بعدی و حتی المان های نوری می باشد. با استفاده از این مواد، برچسب های ژل می توانند جذابیت منحصر به فردی به محصول شما ببخشند و آن را از سایر رقبا متمایز کنند.

هولوگرام

هولوگرام ها یا برچسب های امنیتی در واقع آرم یا نمادهای تصویری دو بعدی هستند که به طور منحصر به فرد توسط فناوری های خاصی تولید می شوند. کاربردهای هولوگرام بسیار گسترده است و هر برچسب هولوگرام می تواند کاربردهای متفاوتی داشته باشد. هولوگرام ها را معمولاً می توان به دو روش ساده و مطمئن سفارش داد.

برچسب هولوگرام که برای تایید اصالت کالا استفاده می شود از آلومینیوم و پلاستیک ساخته شده است. هولوگرام فلیپ فلاپ با امکان چاپ دو تصویر مختلف بر روی آن، نوع دیگری از این نوع لیبل است.

لیبل گچی

بر چسب گچی نوعی لیبل است که اگر بخواهید آن را پاره کنید خرد می شود و نمی توان آن را با خیال راحت جدا کرد. برچسب های گچی معمولاً به عنوان برچسب اموال و برچسب گارانتی استفاده می شوند. یکی دیگر از کاربردهای برچسب گچی استفاده از آن برای برچسب اصالت محصول است. به دلیل خاصیت خرد شدن آن، این برچسب کاربردهای مختلفی دارد.

برچسب های دارایی برای مدیریت دارایی ها و دارایی های سازمان ها و شرکت ها استفاده می شود. برچسب های املاک و مستغلات در سبک ها و مواد مختلفی تولید می شوند. این نوع برچسب ها شامل برچسب فویل، لیبل گچی، لیبل پلی استر، برچسب بارکد و لیبل UV می باشد. مهمترین اطلاعات چاپ شده بر روی برچسب اموال، مشخصات شرکت یا سازمان و نام و بارکد است.

چاپ لیبل و برچسب در کاراکارتن

جمع بندی

در این مطلب با انواع لیبل و برچسب و کاربرد های آنها آشنا شدید. چاپ لیبل را به عنوان یکی از راه های اصلی ارائه اطلاعات محصول و بازاریابی بررسی کردیم و به عوامل تاثیر گذار روی قیمت لیبل پرداختیم. اگر همچنان سوالی درباره انواع برچسب و لیبل دارید میتوانید در قسمت نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *