کارتن های آسپتیک

یکی از صنایع مهم که  امروزه با زندگی روزمره ما در ارتباط میباشد صنعت بسته بندی محصولات غذایی است . کارتن های آسپتیک یکی از این نوع بسته بندی ها می باشد. صنعت کارتن سازی که امروزه انسان با طیف وسیعی از محصولات و این کالا ها در ارتباط است، به صورت وسیعی پوشش می دهد. 

این صنایع بسته بندی امروزه نقش بسیار حیاتی در زندگی های روزمره ما دارند، همانطور که میدانید عرضه مواد غذایی به شیوه سنتی دیگر قدیمی و منسوخ شده است به همین دلیل تولید کنندگان محصولات غذایی برای بسته بندی محصولات خود باید از بسته بندی محصولات بصورت  بهداشتی استفاده کنند،  این بسته بندی ها در کارخانه های کارتن سازی تولید می شود که با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا پیش می روند. در این مقاله شما را با  کارتن های آسپتیک  و نحوه سفارش آن آشنا می کنیم.

 کارتن های آسپتیک چیست؟

کارتن آسپتیک یا (Aseptic carton) نوعی بسته است که مایعات در آن به طور طولانی مدت  نگهداری می شوند از جمله : شیر، سوپ، نوشابه ، آبمیوه ها و…

مایعات در این  نوع از بسته بندی ها به صورت آسپتیک می باشد یعنی مایعات درون آن  با حفظ  ارزش غذایی خود از جمله  ویژگی های  مزه، طعم و بو بسته بندی می شوند.

کارتن های آسپتیک بخاطر داشتن خواصی که دارند نیاز به سردخانه ندارند و حمل و نقل این نوع بسته ها کاملاَ آسان می باشد.

بسته بندی کارتن های  آسپتیک  کاملا ایمن و اقتصادی می باشد و مورد توجه بسیار از تولید کنندگان و مصرف کنندگان محصولات غذایی است. 

این نوع از بسته بندی ها از سه لایه پلیمری و یک لایه آلومینیومی ساخته می شود که از مایعات در برابر  نور، رطوبت، اکسیژن و باکتری ها محافظت می کند.  طراحی کارتن های آسپتیک توسط طراحان کارخانه های کارتن سازی  با توجه به نیاز تولید کننده انجام می گیرد.

شرکت کارا کارتن تولید کننده انواع کارتن های موجود در بازار در تلاش است با شما را در تولید انواع کارتن های موجود در بازار  با بهترین تکنولوژی روز دنیا و بهترین کیفیت همکاری نماید . شماره تماس کارخانه کارتن سازی کارا کارتن (09121052603).

تاریخچه کارتن های آسپتیک

تاریخچه کارتن های آسپتیک

 تولید کارتن های آسپتیک  به سال 1930 برمی گردد، هنگامی که متخصصان بهداشت صنایع غذایی دنبال راهی بودند که  عمر محصولات غذایی را با حفظ خاصیت آن افزایش داده، در آن زمان تکنولوژی هایی مثل پاستوریزه کردن مایعات و ذخیره کردن آن در بطری های شیشه ای بود اما  این نوع از بسته بندی قابلیت این را نداشت که مایعات را به صورت طولانی نگهداری کند. 

بنابراین  در سال 1994 مهندس انگلیسی بنام اریک ویتی برای اولین بار توانست بسته بندی آسپتیک را به بازار معرفی کند.این فناوری بسته بندی مایعات در کارتن مخصوص به عنوان ” کارتن های بسته بندی آسپتیک ” شناخته می شوند.

در 1951 شرکت آمریکایی بنام تتراپک که در حوزه بسته بندی کارتن های آسپتیک فعالیت خود را آغاز کرد و بسته بندی کارتنی به صورت آسپتیک در ابعاد کوچک به اسم “تتراپک ” را روانه بازار کرد . این عمل باعث شد که مایعات در دمای اتاق  به صورت آسپتیک بسته بندی و حمل و نقل شوند.

از این به بعد این نوع از کارتن های آسپتیک  به عنوان یک روش محبوب و پر استفاده برای بسته بندی مایعات در سرتاسر جهان شناخته شد. 

 امروزه شرکت های تولید کننده صنایع غذایی در تولید مایعات مختلف از این نوع بسته بندی استفاده می کنند.

جنس کارتن آسپتیک

جنس کارتن های آسپتیک

کارتن های بسته بندی آسپتیک معمولا از سه لایه مختلف ساخته می شوند که این لایه ها شامل:

  1. لایه داخلی:  این لایه معمولا از جنس پلی اتیلن یا پلی پروپیلن ساخته می شود و مایعات با آن در تماسند. این لایه باید از نظر بهداشتی کاملا در ضدعفونی کنندگی بسیار موثر باشد.

  1. لایه میانی:  این لایه از مقواهایی با ضخامت بالا ساخته می شوند که در برابر  فشار و ضربه وارد شده به آن مقاومت بالایی داشته باشند. این لایه در واقع از لایه داخلی و لایه خارجی محافظت می کند.
  2. لایه خارجی: جنس این لایه ها مثل  جنس لایه داخلی  می باشد.و این لایه از نفوذ هوا، آب و آلودگی به داخل بسته بندی جلوگیری می کند.

مزایای کارتن آسپتیک

 

مزایای کارتن های آسپتیک

از مزایای استفاده کردن از  کارتن های آسپتیک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نگهداری در دمای پایین بدون نیاز به سردخانه
  • حمل و نقل آسان
  • حفظ کیفیت مایعات به مدت طولانی
  • حفظ ارزش غذایی و مواد مغذیی که در مایعات وجود دارد
  • بسته بندی کاملا بهداشتی و قابل قبول 
  • طولانی بودن عمر مفید مایعات
  • مقرون به صرفه بودن از لحاظ حمل و نقل
  • کاهش هدر رفتن مایعات
  • حفاظت در برابر  نور و گرما
  • زیبایی در طراحی و بسته بندی 

تمامی مزایای گفته شده دلیل محبوبیت کارتن های آسپتیک است و باعث شده که پر استفاده ترین بسته بندی در سراسر جهان تبدیل شود.

در فرایند آسپتیک می توان بسته بندی کارتن های آسپتیک را در صنایع مختلف اعم از صنایع غذایی، دارویی، استفاده از سیستم ها ی تهویه و تصفیه  هوا آسپتیک در اتاق عمل های بیمارستانی و اتاق محصولات دارویی و همچنین در صنایع پتروشیمی و شیمیایی نیز اشاره کرد.

از مثال‌های فرایند آسپتیک می‌توان به بسته بندی کارتن های آسپتیک در صنایع غذایی و دارویی، استفاده از سیستم‌های تهویه و تصفیه هوا آسپتیک در اتاق عمل و اتاق محصولات دارویی، و استفاده از سیستم‌های آسپتیک در تولید محصولات شیمیایی و پتروشیمی اشاره کرد.

نتیجه گیری

با توجه به آشنایی شما با کارتن های بسته بندی آسپتیک معنی لغوی واژه (حفظ  شرایط غیر آلودگی و عدم وجود یک میکروارگانیسم در فرآیند تولید، بسته بندی و حمل و نقل ) محصولات می باشد. 

هدف این نوع از بسته بندی ها جلوگیری از رشد ویروس ها، قارچ ها و باکتری ها که همان سلول های تک یاخته هستند در طول زمانی که محصول درون این نوع از بسته بندی ها می باشد.

پس حفظ کیفیت و ارزش تغذیه ای محصولات امری مهم است. کارتن های بسته بندی آسپتیک توسط کارخانه های کارتن سازی ساخته  تولید می شود. کارخانه کارتن سازی کارا کارتن مجهز به جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا تلاش دارد با شما تولید کننده این نوع از محصولات بسته بندی همکاری نماید شماره تماس شرکت کارتن سازی کارا کارتن(09121052603).

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *